frequent verzuim-/zorggesprek
Beste collega’s,
Graag vraag ik jullie aandacht voor het frequent verzuim- / zorggesprek.
Als leidinggevende heb je zelf (deels) invloed op het verzuimpercentage van jouw afdeling. Gedrag is immers te beïnvloeden. Vorig jaar heb ik jullie daarom geïnformeerd over de meerwaarde van het voeren van het frequent verzuimgesprek/zorggesprek. Helaas zien we dat dit gesprek toch niet altijd wordt gevoerd.
Het frequent verzuim- / zorggesprek
Om het verzuim (preventief) terug te dringen, verzoek ik jullie om actief frequent verzuimgesprekken te voeren met de betreffende collega’s. Van frequent verzuim is sprake wanneer iemand drie keer of meer per jaar (365 dagen) verzuimt. Wees je er bewust van dat frequent verzuim een sterke voorbode is van langdurig verzuim. Een dergelijk verzuimpatroon kan wijzen op onderliggende problemen op fysiek, psychisch of sociaal vlak. Van de collega’s die frequent verzuimen, gaat circa 50% binnen vier jaar lang verzuimen. Wie van jouw collega’s frequent verzuimt, is terug te zien in Dotweb, je krijgt hiervan tevens een melding via het systeem.
Voer een frequent verzuimgesprek bij voorkeur wanneer je collega weer aanwezig is, maar uiterlijk binnen drie dagen na de hersteld melding. Het doel van het gesprek is het bespreekbaar maken van én het creëren van bewustwording ten aanzien van het verzuimgedrag. De Arbodienst kan bij dit gesprek aansluiten ter ondersteuning of om het gesprek meer lading te geven.
Het advies is om het gesprek in te steken als een zorggesprek. Toon belangstelling, spreek je zorg(en) uit en probeer te achterhalen of er misschien meer aan de hand is (zie bovenstaande). Bijvoorbeeld; waar wordt het frequent verzuim door veroorzaakt? Is het werkgerelateerd? Wat kunnen wij als werkgever doen om het verzuim terug te dringen? Wat kan de collega doen om het verzuim terug te dringen? Is de collega zich bewust van het effect hiervan op het team? Etc.
Via het ‘Memo Zorggesprek’ lees je tips en tricks inzake het voeren van het zorggesprek, om je op weg te helpen. Graag ontvangen wij na het voeren van het gesprek een kort gespreksverslag, met het verzoek deze tevens te uploaden in het personeelsdossier in AFAS. Op Hofiaan.nl tref je tevens uitgebreide informatie inzake verzuim.
Wil je ondersteuning of advies bij het voeren van een zorggesprek? Neem dan gerust contact met Leonie Hullen, Adviseur Arbeid en Gezondheid bij De Arbodienst. Leonie is bereikbaar via 06 – 29 63 00 26 en per e-mail via Leonie.Hullen@dearbodienst.nl. Zij kan ook bij het zorggesprek aansluiten, indien je dit prettig vindt. Vanzelfsprekend help ik je ook met plezier op weg.
Voor de volledigheid nog een aantal tips:
• Meld je collega op de juiste datum ziek en hersteld in AFAS;
• Houd bij langdurig verzuim, het herstelpercentage t.a.t. goed bij in AFAS. Dit % is namelijk in sommige gevallen ook van invloed op het salaris van jouw collega;
• Onderhoud actief contact met je zieke collega. Houd deze betrokken om de terugkeerdrempel laag te houden;
• Noteer alle gesprekken en gemaakte afspraken in Dotweb;
• Het verzuimprotocol van Landal GreenParks, vind je hier.
• Zie Hofiaan.nl voor meer informatie over het HR thema.
Hartelijke groet,
Marieke Teuben
Senior HR Business Partner