Kloktijden
We hebben de afspraken over de kloktijden nog eens onder de loep genomen aan de hand van een exit gesprek. Bij navraag blijken er ongeschreven regels te zijn en elke afdeling gaat anders met de registratie om. Daarom wil ik iedereen vragen om vanaf maandag 28 november de volgende werkwijze aan te houden in Nostradamus.
- Begintijd van het rooster
- Klokken voor aanvang van roostertijd; registratie van uren start vanaf roostertijd. Bijvoorbeeld 09:00 uur roostertijd en klokt in om 08:50 uur; start registratie 09:00 uur.
- Klokken na aanvang van roostertijd; registratie van uren start vanaf de kloktijd. Bijvoorbeeld 09:00 uur roostertijd en klokt in om 9:02 uur; start registratie 09:02 uur. Waar sommigen van ons op dit moment deze kloktijd nog aan zouden passen naar 09:15 uur, blijft er in de nieuwe situatie dan dus 09:02 uur in de klokkaart staan. Natuurlijk ga ik ervan uit dat collega’s die te laat komen worden aangesproken op hun gedrag.
- Eindtijd (van het rooster)
- Kloktijd is eindtijd. Bijvoorbeeld 19:00 uur roostertijd einde dienst en klokt uit om 19:07 uur; einde tijdregistratie is tot 19:07 uur. De kloktijd wordt dan niet aangepast naar 19:00 uur, maar blijft op 19:07 uur staan.
- Ook als iemand eerder uit klokt dan eindtijd blijft de geklokte tijd staan. Bijvoorbeeld 18.56 uur uitgeklokt met een eindtijd van 19.00 uur in het rooster, blijft 18.56 uur staan als kloktijd.
Op deze manier gaan we eerlijker en rechtlijniger om met de werktijden en kloktijden. Collega’s krijgen dan op de minuut de registratie van de kloktijden vergoed. Vanzelfsprekend kan je collega’s aanspreken op te laat inklokken, echter zal dit (in eerste instantie) niet direct invloed hebben op de kloktijd. Daarnaast is het aan jou als leidinggevende om erop aan te sturen dat kloktijd daadwerkelijk gewerkte tijd is en niet bijvoorbeeld nog een sluitdrankje. Daarnaast begrijp ik ook dat er momenteel collega’s zijn die wachten voor het uitklokken omdat er anders een kwartier vervalt, dit is dus niet meer nodig, je krijgt betaald waar je recht op hebt.
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag of kun je terecht bij je leidinggevende/ MT.
Hartelijke groet,
Eric van der Heijden
General Manager